iNi pEnGiKuT

Friday, January 11, 2013

-Micron Guppies-

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hah entry kedua dlm masa satu hari....hahahahha... Macam ni la hidup sensorang... boring..adalah sikit....bila MC ni duk rumah boring pulak...kalu masuk kije... senarai kije confirm banyak sampai x menang tangan kan... cuma kena pamper diri..xde keje yang mudah..kalau nak duit kena lah ada usaha nak dapatkannya kan... Hah! Melalut la sikit pada permulaan entry ni kan...

Entry kali ni just nak share pasal my lovely guppies...gupppies yg ada kat rumah sewa aku ni actually membesar daripada sebiji telur sehingga la besor ni hah...seingat aku 3 bulan yg lepas kut diorg ni bertelur...

Kisahnya aku beli 6 ekor guppies just before aku tamatkan kerja aku kat MASB...aku beli 4 betina 2 jantan...nak menjadikan cerita betina guppies yg aku beli tu 2 ekor dpdnya dah ada isi perut.. (sebab aku skodeng perutnya besor semacam...hahahahha) so aku letak dlm aquarium plastik saiz 1 1/2 kaki panjang...lepas 2 minggu...sekor-sekor guppies aku mati...

Aku suspect air dia la puncanye....tp aku masa tu redha je la...tp tengah aku tenung aquarium tu..(memang tabiat aku suka tenung aquarium penuh ikan...jgn ditanya kenapa...lalalalala) disebalik pokok-pokok hiasan tu ada mcm jentik-jentik...tilik punya tilik sekali anak ikan daaaa...bukan 'anak ikan' yg 'sesuatu' tu yer...anak ikan guppy..ada la dlm 11 ekor...

Apo laeih...seronok la aku...buy 6 free 11...akhirnya semua guppies yg aku beli tu mati..yang tinggal hanyalah anak guppies yg menetas tu...sampai la ni la diorg hidup dan membesar dgn sihat..so bila dh lepas 3 bulan ni baru la nampak kaler guppies tu...sume kaler oren...sebab masa aku beli tu..aku beli 2 kaler...oren satu biru gelap satu...dan yg ada isi perut tu memang yg kaler oren....

Skodeng lah kalau nampak guppies tu...hehehe....

Berakhirlah kisah aku seorg penternak guppies...hehehehe... kepuasan aku dlm membela benda hidup ni atau senang ckp pets...aku puas bila aku bela sume beranak ke bertelur ke...baru ada kepuasan...lepas ni aku akan cuba menetaskan ikan laga aku plak..just tunggu aquarium lain...hehehhehe sebab aku xnak campur aquarium ngan guppies even diorg ni saiz kecik-kecik ajer...

Ok la...kepada yang berminat dlm membela pets..anda bertanggungjawab atas haiwan peliharaan anda...jagalah dengan baik yerr...aand tmbahkan ilmu...jgn ckp setakat bela ikan tahu bagi makan tukar air jer dh cukup...that is totally wrong ok...

Sampai ke temu lagi...tgk la meroyan mana hari ni ada entry ke 3 ke....kikikikiki....

p/s: nak g tambah koleksi kaler guppies...this coming weekend....


0 comments:

Post a Comment

iNi Si Pengomen

Protected by Copyscape Duplicate Content Detection Tool