iNi pEnGiKuT

Monday, January 14, 2013

-Deyyy!!! Susu Mana Daaaa?-

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari ni hari Isnin...hari pertama untuk minggu kerja. Kalau cakap omputih depa habaq Monday Bluesssssss....(tang mana blues pun tak taw...hehehehe) Monday Blues ke..Reds ke..Greenssss ke...yang penting kerja mesti diteruskan untuk memcari sesuap nasi... Ni lah asam garam orang makan gaji..yer dakkkkkk...

Tapi...tahukah anda (tu diaaa dah mai dh ayat...kihkihkih).... hari ni juga masyarakat kaum Tamil menyambut perayaan Hari Ponggal atau nama penuhnya Thaiponggal...(confirm ramai x tahu nama penuh ni kan....hehehehe {-------- riak disitu)..

Ok...perayaan Ponggal ni diraikan semasa musim menuai...senang kata macam perayaan Tadau Kaamatan...macam taw...bukan sama....macam...tapi x sama...

Biasanya Ponggal ni diraikan secara meluas oleh masyarakat Tamil...kalau kat luar negara tu..area Negeri Tamil Nadu, Sri Lanka dan kawasan-kawasan yang sama waktu denganya... Ponggal tu jugak bermaksud 'melimpah ruah' dalam bahasa Tamil. Kalau korang perasan, akan ada satu sesi memasak pulut dalam bekas tanah liat dengan campur susu...pastu susu tu akan diletak sampai melimpah-limpah...tu pun sinonim dengan maksud Ponggal tu...



Sekian je la...sedikit sebanyak tentang Dunia Sempit Ah Boy mengenai Ponggal Festival...aku tertulis benda ni sebab kejiranan aku pagi tadi dah sebuk dah mulakan Ponggal ni...so aku pn tak banyak kerja hari ni...tgk email..sumenye sharing info instead of task to do...so melapangkan masa untuk taip benda ni sat...

So to readers..selamat membaca dan pada yang berkerja..jangan nak mem'blues' sangat lahhhh....teruskan kerja..Hoopppp! Hoooppppp! Hoooreeyyyy!!!!!

p/s: ada pilot bacth nak kena monitor...dah abis satu hari kalau duk monitor pilot batch ni...huhuhuhuhu...

0 comments:

Post a Comment

iNi Si Pengomen