iNi pEnGiKuT

Friday, November 2, 2012

-Donut Dapur Si Bujang-


-Assalamualaikum wbt-
-Salam Sejahtera-

Bersiaran lagi kepada pembaca blog (yang pasti aku aje yang selalu jenguk blog aku..hahahaha) Hari ni hari Jumaat dan itu menandakan aku berada di hari terakhir di Master Approach Sdn Bhd kat Taman Sentosa Klang ni. 

Sedih????

Sikit sebab akan meninggalkan kakak-kakak clerk yang havoc yang sering menyumbat mulut aku dengan makanan all the time...hahahaha sebab tu leh naik sampai 10 kilo kerja kat sini. TETAPI semalam setelah 2 minggu workout secara sihat, berjaya turun 3 kilo beb!

Sangat suka aku! Selalu berdiri atas penimbang asik tengok angka naik je kan laklik semalam trun daaaaa...hahahaha

Jadual senaman aku mcm biasa..nanti aku cerita mcm mana jadual senaman aku...

Sekarang ni nak masuk ke entry sebenar iaitu dalam rancangan Dapur Si Bujang...haaaaaaaa. Kenapa nama Dapur Si Bujang?? Sebab aku bujang dan aku suka gak la masuk dapur. 

Menyingkap sejarah masuk dapur ni, FIRST menu aku adalah ikan sambal yang diajar oleh AYAHANDA. Hah! Pelik kan? Sebab not my mom yang ajar aku masak tapi my dad. Sejak hari tu aku cuba blaja chopping, menggunakan rempah dalam menu and paling penting macam mana nak menggantikan bahan yang tiada dalam dapur untuk dimasak dalam masakan. Contoh la kan nak buat ayam madu tapi madu tak dok..so gantikan dengan perapan gula. Haaaa...lebih kurang gitu laaa..

Dan sejak setahun lepas aku mula masuk ke dalam kuih-muih dan pastry.

Ok menu hari ni yang nak share adalah simple je. Dah kata Dapur Si Bujang kaaannn...so aku akan kongsi resepi yang mudah-mudah untuk orang bujang macam aku yang dah bosan beli makanan luar.

So...resepinye adalah kuih DONUT!

Ni pun request daripada sahabat yang nak resepi Burger Malaysia @ Burger Mini @ Pau Sambal.. Tapi cara buat doh sama dengan donut just beza masa nak bentukkan dia...

Tapi hari ni just share resepi DONUT..mari tengok bahan-bahan dulu yer...

Bahan-bahan:-

A) Doh

1) Tepung gandum - 300 g
2) Gula - 2 sudu besar (Setengah resepi taqk menggunakan gula)
3) Gram - 1 sudu kecil
4) Majerin - 2 sudu besar (Aku lebih suka brand Planta sebab tak berapa masin kalu majerin murah-murah tu besenye masin sedikit dan kuantiti garam dah xperlu)
5) Yis kering - 2 sudu kecil (Cari Mauripan tapi takdok so guna la cap Kijang)
6) Susu cair - 3 sudu besar (Apa-apa brand dan setengahnya resepi letak sesudu besar jer)
7) Air - secukupnya








B) Hiasan

1) Gula kasar atau gula aising


Macam biasalah kita perlukan alat buat donut ni dan penggelek



Cara membuat:-

1) Masukkan semua bahan doh kecuali
2) Adun sampai jadi ketul-ketul macam biasa



3) Lepas tu masukkan air
4) Uli-seulinya *kekuatan tangan amat diperlukan...bab-bab uli aku suka sebab kalu geram kat orang imagine je muka dia pastu tenyekkan doh tu...TAPI kena maintain dalam mood kasih-sayang...kah3



5) Uli doh sampai doh tak melekat dekat dinding-dinding bekas dan dekat tangan...senang cakap jangan sampai meleket.
6) Kalu rasa melekit2 tu tambah tepung sikit-sikit
7) Dah siap doh biarkan atau rehatkan doh selama 1 jam.
    - Sesetengah orang rehatkan doh dengan tutup dengan kain basah. Fungsi kain basah ni taknak bagi doh tu kering
    -Bagi aku pulak yang bujang ni, mana nak cari kain bersih nak buat tutup doh kan. So kat sini aku applykan sedikit fizik. Yela penat belajar engineering tapi tak apply kan... Cara yang aku buat amik kertas tisu basahkan dan susun sekeliling periuk tu dan tutup rapat dengan penutup supaya angin tak masuk. Secara tak langsung doh kita akan tidak hilang kelembapannya....haaaaa..bijak tak??? *kenyit-kenyit mata..hahahaha



8) Selepas 1 jam doh akan naik 2 kali ganda...sila tengok gamba di bawah...*bukan teknik photoshop yer...hahaha



9) Lepas tu tumbuk-tumbuk doh tu..jangan beria-ia pulak menumbuknye...tumbuk ala-ala manja laaa...hahahaha
10) Tabur tepung sikit atas papan penggelek dan letak doh..lepas tu apa lagi gelekk jangan tak gelek.. *bukan korang yang gelek...penggelek tu yang gelek..hahahaha
11) Last sekali tekap dengan acuan..ulang-ulang sampai abis doh
12) Biar sekejap doh kembang sikit then baru goreng



13) Panaskan minyak api kecil ketika goreng
14) Angkat dan tuskan minyak
15) Bila dah sejuk salut dengan gula tak kisah la gula kasar ke gula aising



16) Siap! Boleh la dijamu kepada tetamu

Hah! Dah siap resepi ni. Macam biasa bukan nak puji diri sendiri tapi pujian sedap tetap menyinggah di telinga...hehehehehehehe Alhamdulillah..Macam mana nak sedap? Masaklah dengan kasih-sayang...heeeee

Sekian, jumpa di lain entry masakan dalam Dapur Si Bujang! Bye-bye!

p/s 1: Kalau nak makan pagi...malam sebelum tu goreng half cook lepas tu sejukkan dan seal donut tu...bangun pagi goreng
p/s 2: Bawak donut ni ke opis sebab dah last day hari ni sebagai membalas jasa kakak-kakak clerk yang selama ni tak kedekut menyumbat makanan dalam mulut aku..hehehehe
p/s 3: Sebarang pertanyaan tinggalkan kat C-BOX ---------> atau pun dalam COMMENT




0 comments:

Post a Comment

iNi Si Pengomen

Protected by Copyscape Duplicate Content Detection Tool